KOMUNIKAT DLA RODZICÓW DOTYCZĄCY KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ
SZANOWNI RODZICE!
W związku z epidemią Covid – 19 wszystkie placówki edukacyjne zostały zamknięte. Jest to sytuacja bardzo trudna dla nas wszystkich, zarówno nauczycieli, uczniów jak i rodziców. Na obecną chwilę, wiadomo już, że przerwa w zajęciach szkolnych potrwa do 10 kwietnia, dlatego wszyscy pracownicy szkoły podchodzą w obecnej sytuacji niezwykle aktywnie i odpowiedzialnie. Nigdy wcześniej szkoły nie były w takiej sytuacji i dlatego doświadczamy wdrażania nowych form i metod zdalnej edukacji, w celu przekazywaniu uczniom treści dydaktycznych.
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły nauczyciele będą prowadzili kształcenie na odległość. Tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych klasach będzie przekazywany za pomocą dziennika elektronicznego: zakładka –zadanie domowe. Źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, na bieżąco będą umieszczane na stronie szkoły - zakładka Zdalne nauczanie.
Konsultacje z nauczycielami prowadzącymi zajęcia będą realizowane poprzez dziennik elektroniczny oraz inny komunikator ustalony indywidualnie przez nauczyciela z rodzicem w godzinach zajęć lekcyjnych nauczyciela.
Kontakt z dyrektorem szkoły za pomocą e-maila: szkolajanikow@wp.pl oraz dyżur w następujące dni:
poniedziałek 8.00-10.00
wtorek 8.00-10.00.
Sekretariat szkoły czynny:
środa 8.00-11.30
czwartek 13.00-17.00
piątek 12.00-16.00
W wyżej wymienione dni można zostawiać dokumenty, prace uczniów, załatwić ważne sprawy dotyczące dzieci.
Uczniowie mają obowiązek zgodnie z tygodniowym planem lekcji zapoznać się z materiałami umieszczonymi dla nich przez nauczycieli w e-dzienniku lub innym wskazanym przez nauczyciela narzędziu oraz wykonać wszystkie zadania zamieszczone w tych materiałach.
Proszę o systematyczne monitorowanie informacji dotyczących kształcenia na odległość, które będziemy na bieżąco uaktualniać na naszej stronie.
Wszyscy zadbajmy o właściwą atmosferę wsparcia, zrozumienia oraz pozytywne relacje pomiędzy całą społecznością szkolną. Jest to nowa rzeczywistość, z którą każdemu z nas przyszło się zmierzyć. Zachowujmy się odpowiedzialnie i rozważnie.
Szanowni Rodzice!
Zapraszamy do zapoznania się z naszymi propozycjami motywowania i wspierania uczniów w nauce poza szkołą, sposobu organizacji miejsca do nauki w domu oraz przypominamy jak bezpiecznie korzystać z Internetu.
Organizacja warunków oraz motywowanie i wspieranie dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą
Podstawą zdrowego funkcjonowania dziecka jest stałość w jego otoczeniu społecznym i rodzinie. W tym kontekście stały rytm funkcjonowania daje dziecku poczucie przewidywalności, a co z tym się wiąże-poczucie bezpieczeństwa. Ważny w tym względzie jest powtarzalny plan dnia, stałe pory wstawania, posiłków, nauki oraz określony czas na rozrywkę. Nie bez wpływu na funkcjonowanie poznawcze dziecka pozostaje również zaspokojenie potrzeby ruchu. Biorąc pod uwagę czas, w jakim się znaleźliśmy i ograniczenia w funkcjonowaniu szkoły, zaburzony jest rytm funkcjonowania dziecka. Wymaga to większego wysiłku ze strony rodziców, by powtórnie wprowadzić stałość do życia dziecka. Jest to kwestia podstawowa, umożliwiająca zorganizowanie dzieciom naukę w domu.
Oto kilka praktycznych wskazówek, dotyczących warunków i organizacji nauki dziecka w domu:
Plan działania:
- Dopilnujcie, by dziecko wstawało o stałej porze (rannej),
- Planujcie z dziećmi ich dzień. Dobry plan dnia zapewnia odpowiednie proporcje, dotyczące nauki i odpoczynku. Dobrze skonstruowany i zrealizowany plan jest gwarancją sukcesu w nauce.
- Ustalcie z dzieckiem godziny, w których będzie uczyło się i odrabiało lekcje. Określcie: czego dzieci mają się nauczyć (przedmiot, zakres materiału), ile czasu im to zajmie, jakie materiały powinno zgromadzić, by zacząć naukę.
- Wyznaczajcie przedział czasowy (od -do), w którym dzieci będą się uczyły. Starajcie się trzymać określonych terminów.
- Sporządźcie rozkład zajęć uwzględniający czas na naukę, rozrywkę i porcje ruchu.
- Pamiętajcie o przerwach relaksacyjnych (odprężają rękę, wzrok).
- Podzielcie wspólnie materiał do nauki na partie: zróbcie grafik -zapisujcie bieżące zadania do wykonania, zlecane przez nauczycieli danych przedmiotów i terminy ich realizacji. Grafik umieśćcie w widocznym miejscu. Odznaczajcie zrealizowane zadania -To miła chwila!
- Ustalcie nagradzające dla dziecka, krótkie przerwy po wykonaniu każdej partii materiału (do 15 minut).
- Dopilnujcie, by czas na rozrywkę następował dopiero po wykonaniu zadań lekcyjnych.
- Wykorzystujcie czas na aktywność ruchową, ćwicząc razem z dzieckiem.
Komfort pracy:
- Przygotujcie stałe miejsce do pracy z odpowiednim oświetleniem i usytuowaniem zależnym od tego, którą ręką posługują się dzieci. Pokój powinien być wyposażony w biurko/stolik i krzesło przystosowane do wzrostu dzieci.
- Dbajcie o to, by w miejscu nauki nie było zbyt wielu rzeczy, które mogą dzieci rozpraszać.
- Przed odrabianiem lekcji wywietrzcie pokój.
- Zadbajcie o miłą atmosferę, pozbawioną pośpiechu, nerwowości.
W jaki sposób motywować dziecko do systematycznej nauki w warunkach domowych?
Dziecko, aby mieć motywację do wykonywania jakichkolwiek zadań, podobnie jak osoba dorosła, musi wiedzieć, po co to robić i dlaczego w taki sposób. Rozmowa rodzica z dzieckiem na ten temat jest podstawą, na bazie której można stosować inne motywatory. Zrozumienie przez dziecko potrzeby nauki w warunkach domowych, świadomość możliwości weryfikacji wiedzy przez nauczycieli po jej zakończeniu może zwiększyć motywację dziecka do systematycznej nauki. Innymi skutecznymi formami motywowania dziecka do systematycznego uczenia się są:
- Nagradzające przerwy między partiami materiału. Ten krótki czas można wykorzystać na wspólną zabawę z dzieckiem (gra w karty, w łapki, zapasy, krótkie gry planszowe, słuchanie ulubionej muzyki).
- Chwalenie dziecka po zakończeniu każdej partii materiału,
- W sytuacji zniechęcenia wskazywanie na postęp, jaki już poczyniło dziecko w wykonanych zadaniach ( w tym celu każdego dnia należy zadania spisać na kartce i skreślać je po ich wykonaniu),
- Wspólne ustalenie dużej nagrody po wykonaniu całej pracy, w postaci czasu na rozrywkę. Ustalcie z dzieckiem rozrywki w hierarchicznym porządku od najmniej nagradzających do najbardziej pożądanych. Adekwatnie do zaangażowania dziecka w danym dniu wyraźcie zgodę na zabawę z określonej pozycji hierarchii. Wspierająca postawa rodzica, konsekwentne przestrzeganie stałych pór w planie dnia dziecka, jasno sprecyzowane oczekiwania wobec niego w sytuacji nauki poza szkołą mogą ułatwić dziecku przystosowanie się do tej nowej sytuacji.
Bezpieczne korzystanie z Internetu - informacja dla rodziców
W związku z działaniami rządu, które mają zapobiec szybkiemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce, zajęcia w szkołach zostały zawieszone. W tym czasie szkoła będzie prowadzić lekcje korzystając z technik kształcenia na odległość. Ważne jest, aby zadbać o higienę naszych dzieci i ich bezpieczeństwo w sieci. Pamiętajmy o zachowaniu zasad bezpieczeństwa w sieci. Uczniowie powinni korzystać z materiałów zalecanych przez nauczyciela. Jeśli będzie potrzeba logowania się na jakąś platformę, uczniowie dostaną wyraźne polecenie nauczyciela.
Prosimy Was o nadzorowanie pracy dziecka w Internecie.
- Ustal z dzieckiem zasady korzystania z mediów elektronicznych; uzgodnij maksymalny dzienny czas, jaki dziecko może poświęcić na korzystanie z mediów elektronicznych, czas jednorazowej sesji i porę dnia na to przeznaczoną.
- Ustal z dzieckiem, z jakich serwisów może korzystać, dbaj, aby dziecko korzystało ze stron odpowiednich do jego wieku.
- Wykorzystaj oprogramowanie filtrujące i programy kontroli rodzicielskiej, pamiętaj jednak, że dzieci w wieku wczesnoszkolnym powinny korzystać z sieci pod okiem rodziców. Na domowym komputerze powinien być zainstalowany program antywirusowy.
- Zwróć uwagę, na jakie strony zagląda dziecko, odrabiając prace domowe oraz w jaki sposób je wykorzystuje, przypomnij dziecku, że Internet to skarbnica wiedzy, ale nie wszystkie informacje w nim zamieszczane są prawdziwe.
- Uczul dziecko, aby w sieci nie podawało swoich danych osobowych, numeru telefonu, adresu zamieszkania, haseł, nie udostępniało swoich zdjęć oraz zdjęć innych osób.
- Przestrzeż swoje dziecko, iż osoby w Internecie nie zawsze mogą być tymi, za które się podają.
- Uczul dziecko, aby nie klikało w nieznane linki i załączniki z e-maili.
- Uczul także, aby nie otwierało e-maili z nieznanych źródeł, itp.
- Sprawdzaj, czy strona, na którą się loguje Twoje dziecko ma zabezpieczenie SSL.
- Przypomnij dziecku, aby uważnie pobierało pliki z sieci.
- Ustal, iż samodzielnie, bez Twojej zgody, dziecko nie może robić zakupów w Internecie.
Pamiętajmy!
Nadmierne korzystanie z mediów elektronicznych przez dzieci i młodzież może mieć negatywny wpływ na ich zdrowie, dlatego ważne jest zadbanie o dobrze zorganizowane stanowisko komputerowe dziecka. Zadbajmy też o jego ruch i aktywne spędzanie czasu.
Bezpieczne korzystanie z Internetu - informacja dla uczniów
Drodzy Uczniowie !
Zajęcia w szkołach zostały zawieszone. Sposób pracy Waszej i Waszych nauczycieli od kilku dni wygląda zupełnie inaczej, a rodzice bardzo Was wspierają i pomagają wdrożyć się w system zdalnego nauczania.
Pracując pamiętajcie o zasadach bezpiecznego korzystania z sieci:
- Korzystajcie, ze stron odpowiednich do swojego wieku.
- Sprawdźcie, czy macie na swoim/domowym komputerze zainstalowany program antywirusowy.
- Pamiętajcie, że Internet to skarbnica wiedzy, ale nie wszystkie informacje w nim zamieszczane są prawdziwe.
- Nie podawajcie swoich danych osobowych, numeru telefonu, adresu zamieszkania, haseł, nie udostępniajcie swoich zdjęć oraz zdjęć innych osób.
- Pamiętajcie, iż osoby w Internecie nie zawsze mogą być tymi, za które się podają.
- Nie klikajcie w nieznane linki i załączniki z e-maili.
- Nie otwierajcie e-maili z nieznanych źródeł, itp.
- Sprawdzajcie, czy strona, na którą się logujecie jest na pewno bezpieczna, jeśli nie jesteście pewni, pytajcie rodziców;
- Uważnie pobierajcie pliki z sieci.
Zaplanujcie czas tak, aby nie spędzać całego dnia przy komputerze, smartfonie czy tablecie, zadbajcie o ruch. Korzystajcie z tych narzędzi, o które poproszą nauczyciele. Pamiętajcie o korzystaniu ze sprawdzonych źródeł, a w sytuacji, kiedy poczujecie się niekomfortowo, poproście o wsparcie rodziców.