Publiczna Szkoła Podstawowa w Janikowie

Zdalne nauczanie - ZMIANY

Szanowni Państwo!


zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 23 października 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 od poniedziałku 9 listopada 2020 r. do 29 listopada 2020 r. uczniowie klas:

  • 1-3  przechodzą na zdalne nauczanie
  • 4-8 kontynuują zdalne nauczanie
  • Oddział przedszkolny funkcjonuje bez zmian.
  • Świetlica szkolna funkcjonuje zgodnie z planem. Opieką w świetlicy będą objęci uczniowie, których rodzice są bezpośrednio zaangażowani w walkę z pandemią COVID-19 oraz uczniowie oczekujący na zajęcia w ramach udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • Konsultacje dla klasy ósmej. W okresie zawieszenia zajęć stacjonarnych szkoła zapewnia  konsultacje indywidualne lub  grupowe (do 5 osób) z nauczycielami  prowadzącymi zajęcia edukacyjne z przedmiotów, z których uczniowie przystępują do egzaminu ósmoklasisty. Konsultacje będą prowadzone według ustalonego harmonogramu i po wcześniejszym zgłoszeniu się ucznia do nauczyciela przedmiotu.
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna  udzielana jest uczniom na terenie szkoły zgodnie z obowiązującym  z planem.
  • Dowozy uczniów (dotyczy-dzieci przedszkolnych oraz  uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną) są zapewnione. 

 

 

NAUCZANIE ZDALNE -ZMIANY 

 

 Formy kontaktu, konsultacji nauczyciela z rodzicami i uczniami

  1. Podstawowy kontakt Nauczyciel-Uczeń-Rodzic odbywa się poprzez e-dziennik Vulcan /uonetplus/, na którym pojawiają się bieżące komunikaty oraz wszelkie zmiany ustalonych form pracy zdalnej. 
  2. W razie potrzeby można  się kontaktować przez pocztę elektroniczną, udostępnianą przez każdego nauczyciela.
  3. Nauczyciele będą odbierać i odpowiadać na wiadomości w godzinach swojej pracy.
  4. W przypadku trudnej sytuacji rodzinnej nauczyciel zobowiązany jest do indywidualnego ustalenia z rodzicem form przekazania materiałów edukacyjnych i ćwiczeń do samodzielnego wykonania w domu (bez użycia komputera).
  1. 5.     Nauczyciel wychowawca, przedmiotu w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły, ustala dni tygodnia oraz godziny dostępności nauczyciela dla uczniów i rodziców oraz narzędzia komunikacji (e-dziennik, poczta elektroniczna, kontakt telefoniczny)-harmonogram konsultacji. Za pośrednictwem ustalonego kanału komunikacyjnego wychowawcy, nauczyciele kontaktują się z rodzicami swoich uczniów – przekazują podstawowe informacje dotyczące  postępów edukacyjnych ucznia.
  2. 7.     Komunikacja nauczyciela z uczniami i rodzicami w czasie rzeczywistym (synchroniczne) odbywa się za pośrednictwem Microsoft Teams. Dodatkowymi narzędziami do bezpośredniego kontaktu z uczniami w formie wideokonferencji mogą być: Skype, Messenger.
  3. 8.     Komunikacja nauczyciela z uczniami i rodzicami z przesunięciem w czasie (asynchroniczne- wysyłanie komunikatorów, materiałów następuje w różnym czasie ) odbywa się za pośrednictwem e-dziennika lub poczty elektronicznej a w sytuacji braku dostępu do Internetu z wykorzystaniem telefonów komórkowych ucznia lub rodziców.
  1. W pilnych sprawach można korzystać z konsultacji telefonicznych (pedagog, dyrektor) .

Organizacja zajęć

Organizując pracę zdalną należy wziąć pod uwagę zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze lub innym urządzeniu multimedialnym. 

 

  1. 1.     Bezpośrednią platformą do prowadzenia nauczania zdalnego stanowi dziennik elektroniczny Vulcan oraz platforma Microsoft Office 365 – Microsoft Teams dla edukacji.
  2. 2.     Zajęcia realizowane są zgodnie z dotychczasowym planem lekcji.
    1. a.     Plan zajęć online zapisany jest w „Kalendarzu  aplikacji Teams”- proszę o regularne kontrole zapisów
    2. b.     Materiały z zajęć prowadzonych metodą podawczą mogą być umieszczone w e-dzienniku  zakładka:  Zadania domowe lub zakładkach zespołów Teams.
    3. Nauczyciele prowadzą zajęcia  w formach mieszanych:

a.     zajęcia online (metoda synchroniczna) - nauczyciel i uczniowie pracują            w jednym czasie, np. wideolekcja na platformie,
b.    metoda asynchroniczna - w różnym czasie, np. prezentacje, linki do materiałów edukacyjnych, dokumenty, filmy dostępne dla uczniów na platformie/w sieci; zlecanie uczniom wykonywanie ćwiczeń we własnym zakresie (bez użycia komputerów).

    1. c.     łączenie pracy równoległej z pracą rozłożoną w czasie, np. wykonanie wspólnie mini projektu, poszukiwanie informacji w celu rozwiązania problemu, a następnie przygotowanie prezentacji efektów wspólnej pracy,
    2. d.     konsultacje, podczas których nauczyciel jest dostępny online dla uczniów.
    3. 4.     Lekcje online z przedmiotów wiodących:
      1. a.     klasy I-III-edukacja polonistyczna, edukacja matematyczna, edukacja przyrodnicza, język obcy,
      2. b.     klasy IV-VIII- język polski, język angielski, matematyka, przyroda, język niemiecki, biologia, geografia, historia, chemia, fizyka,
      3. c.     zajęcia z przedmiotów wiodących  odbywają  się w ilości 2/3 z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams, 
      4. d.     w przypadku przedmiotu odbywającego się w wymiarze 1 godziny tygodniowo przez dwa tygodnie prowadzona jest lekcja online, w trzecim tygodniu wykorzystujemy formę podawczą.
      5. 5.     Z uwagi na higienę pracy pierwszeństwo w zajęciach online mają przedmioty wiodące.
      6. 6.     W danym oddziale klasowym lekcje online prowadzi się ze wszystkich przedmiotów uznane za wiodące.
      7. 7.     Godzina lekcyjna zajęć edukacyjnych prowadzonych przez nauczyciela z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć trwa do 45 minut.
      8. 8.     Nauczyciele planujący przeprowadzenie lekcji online zamieszczają informację dla uczniów w zakładce „Kalendarz aplikacji Teams” najpóźniej do godz. 18.00 dnia poprzedzającego zajęcia.  W przypadku braku dostępu do aplikacji Teams przesyła się wiadomość poprzez e-dziennik.
      9. 9.     W przypadku odwołania lekcji online nauczyciel informuje uczniów poprzez wycofanie          z „Kalendarza” stosownego zapisu lub poprzez wiadomość w e-dzienniku, najpóźniej do godz. 7.40  w danym dniu. W wyjątkowej sytuacji może zawiadomić w terminie późniejszym, ale zobowiązany jest do skutecznego poinformowania uczniów o zmianie.
      10. 10.  Nauczyciel uwzględniając na prowadzonej jednostce lekcyjnej online zaplanowany przez siebie temat (obejmujący zakres programu nauczania) dostosowuje podział czasu pracy           z uczniami do ich potrzeb psychofizycznych z uwzględnieniem zasad bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń wykorzystywanych w komunikacji elektronicznej.
      11. 11.  Nauczyciel ustala z oddziałem klasowym formę i zakres czasowy kontaktu z uczniami w dniu, w którym zrealizował lekcję on-line – w celu udzielania odpowiedzi.
      12. 12.  Nauczyciel również może nagrywać krótkie filmiki lub pliki audio wyjaśniające nowe zagadnienia pomagające uczniom zrozumieć materiał.
      13. 13.  Obecność ucznia nauczyciel sprawdza na podstawie odbioru wiadomości przesłanej przez dziennik elektroniczny lub obecność podczas lekcji online, pobierania materiałów i odsyłania prac domowych oraz pracy i odpowiedzi ustnych podczas lekcji online jako podstawy do klasyfikowania i wystawienia ocen. Nieodebranie przez ucznia wiadomości od nauczyciela    w dniu prowadzenia zajęć do godz. 19.00 oznacza nieobecność ucznia na zajęciach, co nauczyciel odnotowuje w e-dzienniku. Biorąc pod uwagę brak możliwości dostępu ucznia do sprzętu komputerowego, obecność może być zaliczona na podstawie wykonanego zadania      w czasie ustalonym przez nauczyciela.

Zadania Rodziców uczniów klas I-VIII

  1. Zadbać o stworzenie dogodnego miejsca i warunków do nauki, umożliwiających nauczanie na odległość – komputer z kamerką i głośnikiem/laptop z dostępem do bezpiecznego korzystania z Internetu.
  2. Odbierać informacje przesyłane przez dziennik elektroniczny i pocztę elektroniczną.
  3. Pomóc dziecku w rozplanowaniu dnia, z uwzględnieniem przerw od pracy przy komputerze.
  4. Kontrolować, czy dziecko wywiązuje się z obowiązków szkolnych.
  5. Wspierać dziecko i pomagać, jeśli zajdzie taka potrzeba.
  6. Przestrzegać w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń.
  7. Zadbać, aby dziecko zdrowo się odżywiało.
  8. Zadbać o przestrzeganie w rodzinie zaleceń związanych z sytuacją epidemiologiczną.
  9. Informować wychowawcę na bieżąco o trudnościach dotyczących udziału dziecka w lekcjach online.
  10. Usprawiedliwiać nieobecność dziecka na lekcjach w ciągu tygodnia.
  11. W przypadku problemów, kontaktować się z wychowawcą lub dyrektorem.

 

Zachowanie ucznia podczas zajęć prowadzonych zdalnie

 

  1. Uczeń zasiada przed komputerem, loguje się do aplikacji w takim czasie, aby punktualnie mógł uczestniczyć w lekcji.
  2. Uczeń ma obowiązek przygotować podręcznik, zeszyt ćwiczeń i zeszyt przedmiotowy oraz inne materiały wskazane przez nauczyciela.
  3. Uczniowie podczas lekcji zabierają głos jedynie wówczas, gdy zostaną uprzednio poproszeni przez nauczyciela. Na początku wypowiedzi podają swoje imię.
  4. Uczeń może zgłosić chęć zabrania głosu na czacie. Nauczyciel kończy swoją wypowiedź lub ją przerywa i wskazuje, kiedy uczeń może się wypowiedzieć.
  5. W czasie lekcji głos zabiera w danym czasie tylko jedna osoba, wyznaczona przez nauczyciela. Pozostali uczniowie słuchają wypowiedzi.
  6. Uczeń ma obowiązek odesłania zadanych prac w terminie ustalonym przez nauczyciela danego przedmiotu.
  7. Zabrania się w czasie lekcji online wyłączać głośniki innych uczniów lub nauczyciela, komentować wypowiedzi czy w inny sposób zakłócać zajęcia.
  8. Jeżeli istnieją takie możliwości, uczeń włącza również kamerę.
  9. Za niewłaściwe zachowanie w czasie lekcji będą wyciągane konsekwencje zgodnie ze statutem szkoły.
  10. Lekcji nie wolno nagrywać, fotografować, robić print screenów i upubliczniać.
  11. Podczas zajęć na czacie uczniowie mogą pisać tylko informacje bezpośrednio dotyczące lekcji. Nie zamieszczają filmików, komentarzy, memów itp.
  12. Zachowania typu: wykluczanie innych, wyśmiewanie, podszywanie się pod kogoś innego, przerabianie zdjęć, stanowią przemoc rówieśniczą i grożą za nie konsekwencje prawne.
  13. Nagrywanie lekcji i udostępnianie zdjęć lub nagrań osobom trzecim, w tym na platformach społecznościowych, wymaga zgody zainteresowanych osób. Jeżeli takiej zgody się nie uzyska, jest to naruszenie wizerunku danej osoby, które jest dobrem osobistym w rozumieniu cywilnoprawnym i stanowi naruszenie prawa.
  14. Uczeń powinien zadbać o to, by w pomieszczeniu, w którym się znajduje, panowała cisza (wyciszony telefon, wyłączony telewizor itp.)
  15. Uczeń bierze udział w lekcji siedząc przy biurku lub stole w taki sposób, aby uniknąć wad postawy.
  16. W pomieszczeniu znajduje się tylko sam uczeń lub w towarzystwie rodzica, który zachowuje ciszę. Rodzic służy pomocą w obsłudze komputera, ale nie podpowiada dziecku lub nie wykonuje za niego zadań.
  17. Kamera jest umieszczona w taki sposób, aby obejmowała tylko ucznia, a nie całe wnętrze pomieszczenia.

 

 

Dyrektor szkoły

Iwona Wochniak