Zdalne nauczanie - ZMIANY
Szanowni Państwo!
zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 23 października 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 od poniedziałku 9 listopada 2020 r. do 29 listopada 2020 r. uczniowie klas:
- 1-3 przechodzą na zdalne nauczanie
- 4-8 kontynuują zdalne nauczanie
- Oddział przedszkolny funkcjonuje bez zmian.
- Świetlica szkolna funkcjonuje zgodnie z planem. Opieką w świetlicy będą objęci uczniowie, których rodzice są bezpośrednio zaangażowani w walkę z pandemią COVID-19 oraz uczniowie oczekujący na zajęcia w ramach udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Konsultacje dla klasy ósmej. W okresie zawieszenia zajęć stacjonarnych szkoła zapewnia konsultacje indywidualne lub grupowe (do 5 osób) z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne z przedmiotów, z których uczniowie przystępują do egzaminu ósmoklasisty. Konsultacje będą prowadzone według ustalonego harmonogramu i po wcześniejszym zgłoszeniu się ucznia do nauczyciela przedmiotu.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniom na terenie szkoły zgodnie z obowiązującym z planem.
- Dowozy uczniów (dotyczy-dzieci przedszkolnych oraz uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną) są zapewnione.
NAUCZANIE ZDALNE -ZMIANY
Formy kontaktu, konsultacji nauczyciela z rodzicami i uczniami
- Podstawowy kontakt Nauczyciel-Uczeń-Rodzic odbywa się poprzez e-dziennik Vulcan /uonetplus/, na którym pojawiają się bieżące komunikaty oraz wszelkie zmiany ustalonych form pracy zdalnej.
- W razie potrzeby można się kontaktować przez pocztę elektroniczną, udostępnianą przez każdego nauczyciela.
- Nauczyciele będą odbierać i odpowiadać na wiadomości w godzinach swojej pracy.
- W przypadku trudnej sytuacji rodzinnej nauczyciel zobowiązany jest do indywidualnego ustalenia z rodzicem form przekazania materiałów edukacyjnych i ćwiczeń do samodzielnego wykonania w domu (bez użycia komputera).
- 5. Nauczyciel wychowawca, przedmiotu w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły, ustala dni tygodnia oraz godziny dostępności nauczyciela dla uczniów i rodziców oraz narzędzia komunikacji (e-dziennik, poczta elektroniczna, kontakt telefoniczny)-harmonogram konsultacji. Za pośrednictwem ustalonego kanału komunikacyjnego wychowawcy, nauczyciele kontaktują się z rodzicami swoich uczniów – przekazują podstawowe informacje dotyczące postępów edukacyjnych ucznia.
- 7. Komunikacja nauczyciela z uczniami i rodzicami w czasie rzeczywistym (synchroniczne) odbywa się za pośrednictwem Microsoft Teams. Dodatkowymi narzędziami do bezpośredniego kontaktu z uczniami w formie wideokonferencji mogą być: Skype, Messenger.
- 8. Komunikacja nauczyciela z uczniami i rodzicami z przesunięciem w czasie (asynchroniczne- wysyłanie komunikatorów, materiałów następuje w różnym czasie ) odbywa się za pośrednictwem e-dziennika lub poczty elektronicznej a w sytuacji braku dostępu do Internetu z wykorzystaniem telefonów komórkowych ucznia lub rodziców.
- W pilnych sprawach można korzystać z konsultacji telefonicznych (pedagog, dyrektor) .
Organizacja zajęć
Organizując pracę zdalną należy wziąć pod uwagę zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze lub innym urządzeniu multimedialnym.
- 1. Bezpośrednią platformą do prowadzenia nauczania zdalnego stanowi dziennik elektroniczny Vulcan oraz platforma Microsoft Office 365 – Microsoft Teams dla edukacji.
- 2. Zajęcia realizowane są zgodnie z dotychczasowym planem lekcji.
- a. Plan zajęć online zapisany jest w „Kalendarzu aplikacji Teams”- proszę o regularne kontrole zapisów
- b. Materiały z zajęć prowadzonych metodą podawczą mogą być umieszczone w e-dzienniku zakładka: Zadania domowe lub zakładkach zespołów Teams.
- Nauczyciele prowadzą zajęcia w formach mieszanych:
a. zajęcia online (metoda synchroniczna) - nauczyciel i uczniowie pracują w jednym czasie, np. wideolekcja na platformie,
b. metoda asynchroniczna - w różnym czasie, np. prezentacje, linki do materiałów edukacyjnych, dokumenty, filmy dostępne dla uczniów na platformie/w sieci; zlecanie uczniom wykonywanie ćwiczeń we własnym zakresie (bez użycia komputerów).
- c. łączenie pracy równoległej z pracą rozłożoną w czasie, np. wykonanie wspólnie mini projektu, poszukiwanie informacji w celu rozwiązania problemu, a następnie przygotowanie prezentacji efektów wspólnej pracy,
- d. konsultacje, podczas których nauczyciel jest dostępny online dla uczniów.
- 4. Lekcje online z przedmiotów wiodących:
- a. klasy I-III-edukacja polonistyczna, edukacja matematyczna, edukacja przyrodnicza, język obcy,
- b. klasy IV-VIII- język polski, język angielski, matematyka, przyroda, język niemiecki, biologia, geografia, historia, chemia, fizyka,
- c. zajęcia z przedmiotów wiodących odbywają się w ilości 2/3 z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams,
- d. w przypadku przedmiotu odbywającego się w wymiarze 1 godziny tygodniowo przez dwa tygodnie prowadzona jest lekcja online, w trzecim tygodniu wykorzystujemy formę podawczą.
- 5. Z uwagi na higienę pracy pierwszeństwo w zajęciach online mają przedmioty wiodące.
- 6. W danym oddziale klasowym lekcje online prowadzi się ze wszystkich przedmiotów uznane za wiodące.
- 7. Godzina lekcyjna zajęć edukacyjnych prowadzonych przez nauczyciela z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć trwa do 45 minut.
- 8. Nauczyciele planujący przeprowadzenie lekcji online zamieszczają informację dla uczniów w zakładce „Kalendarz aplikacji Teams” najpóźniej do godz. 18.00 dnia poprzedzającego zajęcia. W przypadku braku dostępu do aplikacji Teams przesyła się wiadomość poprzez e-dziennik.
- 9. W przypadku odwołania lekcji online nauczyciel informuje uczniów poprzez wycofanie z „Kalendarza” stosownego zapisu lub poprzez wiadomość w e-dzienniku, najpóźniej do godz. 7.40 w danym dniu. W wyjątkowej sytuacji może zawiadomić w terminie późniejszym, ale zobowiązany jest do skutecznego poinformowania uczniów o zmianie.
- 10. Nauczyciel uwzględniając na prowadzonej jednostce lekcyjnej online zaplanowany przez siebie temat (obejmujący zakres programu nauczania) dostosowuje podział czasu pracy z uczniami do ich potrzeb psychofizycznych z uwzględnieniem zasad bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń wykorzystywanych w komunikacji elektronicznej.
- 11. Nauczyciel ustala z oddziałem klasowym formę i zakres czasowy kontaktu z uczniami w dniu, w którym zrealizował lekcję on-line – w celu udzielania odpowiedzi.
- 12. Nauczyciel również może nagrywać krótkie filmiki lub pliki audio wyjaśniające nowe zagadnienia pomagające uczniom zrozumieć materiał.
- 13. Obecność ucznia nauczyciel sprawdza na podstawie odbioru wiadomości przesłanej przez dziennik elektroniczny lub obecność podczas lekcji online, pobierania materiałów i odsyłania prac domowych oraz pracy i odpowiedzi ustnych podczas lekcji online jako podstawy do klasyfikowania i wystawienia ocen. Nieodebranie przez ucznia wiadomości od nauczyciela w dniu prowadzenia zajęć do godz. 19.00 oznacza nieobecność ucznia na zajęciach, co nauczyciel odnotowuje w e-dzienniku. Biorąc pod uwagę brak możliwości dostępu ucznia do sprzętu komputerowego, obecność może być zaliczona na podstawie wykonanego zadania w czasie ustalonym przez nauczyciela.
Zadania Rodziców uczniów klas I-VIII
- Zadbać o stworzenie dogodnego miejsca i warunków do nauki, umożliwiających nauczanie na odległość – komputer z kamerką i głośnikiem/laptop z dostępem do bezpiecznego korzystania z Internetu.
- Odbierać informacje przesyłane przez dziennik elektroniczny i pocztę elektroniczną.
- Pomóc dziecku w rozplanowaniu dnia, z uwzględnieniem przerw od pracy przy komputerze.
- Kontrolować, czy dziecko wywiązuje się z obowiązków szkolnych.
- Wspierać dziecko i pomagać, jeśli zajdzie taka potrzeba.
- Przestrzegać w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń.
- Zadbać, aby dziecko zdrowo się odżywiało.
- Zadbać o przestrzeganie w rodzinie zaleceń związanych z sytuacją epidemiologiczną.
- Informować wychowawcę na bieżąco o trudnościach dotyczących udziału dziecka w lekcjach online.
- Usprawiedliwiać nieobecność dziecka na lekcjach w ciągu tygodnia.
- W przypadku problemów, kontaktować się z wychowawcą lub dyrektorem.
Zachowanie ucznia podczas zajęć prowadzonych zdalnie
- Uczeń zasiada przed komputerem, loguje się do aplikacji w takim czasie, aby punktualnie mógł uczestniczyć w lekcji.
- Uczeń ma obowiązek przygotować podręcznik, zeszyt ćwiczeń i zeszyt przedmiotowy oraz inne materiały wskazane przez nauczyciela.
- Uczniowie podczas lekcji zabierają głos jedynie wówczas, gdy zostaną uprzednio poproszeni przez nauczyciela. Na początku wypowiedzi podają swoje imię.
- Uczeń może zgłosić chęć zabrania głosu na czacie. Nauczyciel kończy swoją wypowiedź lub ją przerywa i wskazuje, kiedy uczeń może się wypowiedzieć.
- W czasie lekcji głos zabiera w danym czasie tylko jedna osoba, wyznaczona przez nauczyciela. Pozostali uczniowie słuchają wypowiedzi.
- Uczeń ma obowiązek odesłania zadanych prac w terminie ustalonym przez nauczyciela danego przedmiotu.
- Zabrania się w czasie lekcji online wyłączać głośniki innych uczniów lub nauczyciela, komentować wypowiedzi czy w inny sposób zakłócać zajęcia.
- Jeżeli istnieją takie możliwości, uczeń włącza również kamerę.
- Za niewłaściwe zachowanie w czasie lekcji będą wyciągane konsekwencje zgodnie ze statutem szkoły.
- Lekcji nie wolno nagrywać, fotografować, robić print screenów i upubliczniać.
- Podczas zajęć na czacie uczniowie mogą pisać tylko informacje bezpośrednio dotyczące lekcji. Nie zamieszczają filmików, komentarzy, memów itp.
- Zachowania typu: wykluczanie innych, wyśmiewanie, podszywanie się pod kogoś innego, przerabianie zdjęć, stanowią przemoc rówieśniczą i grożą za nie konsekwencje prawne.
- Nagrywanie lekcji i udostępnianie zdjęć lub nagrań osobom trzecim, w tym na platformach społecznościowych, wymaga zgody zainteresowanych osób. Jeżeli takiej zgody się nie uzyska, jest to naruszenie wizerunku danej osoby, które jest dobrem osobistym w rozumieniu cywilnoprawnym i stanowi naruszenie prawa.
- Uczeń powinien zadbać o to, by w pomieszczeniu, w którym się znajduje, panowała cisza (wyciszony telefon, wyłączony telewizor itp.)
- Uczeń bierze udział w lekcji siedząc przy biurku lub stole w taki sposób, aby uniknąć wad postawy.
- W pomieszczeniu znajduje się tylko sam uczeń lub w towarzystwie rodzica, który zachowuje ciszę. Rodzic służy pomocą w obsłudze komputera, ale nie podpowiada dziecku lub nie wykonuje za niego zadań.
- Kamera jest umieszczona w taki sposób, aby obejmowała tylko ucznia, a nie całe wnętrze pomieszczenia.
Dyrektor szkoły
Iwona Wochniak