Wycieczka do Krakowa
W dniach 12-14 grudnia 2022 r. 44 uczniów z klasy 5, 6 i 7 Publicznej Szkoły Podstawowej w Janikowie wzięło udział w wycieczce zorganizowanej dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Poznaj Polskę”. Nasza szkoła otrzymała dotację w wysokości 15 000 złotych. Celem programu było wsparcie organów prowadzących szkoły w realizacji procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki.
W poniedziałek 12 grudnia, po kontroli autobusu przez funkcjonariuszy policji, wyruszyliśmy w trasę. Pierwszym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie Zamku Królewskiego w Chęcinach. Wzniesiono go na przełomie XIII i XIV wieku. Twierdza była jednym z miejsc koncentracji wojsk polskich udających się na wojnę z Krzyżakami. Władcy doceniali walory obronne zamku. Król Łokietek zdecydował się zdeponować właśnie tu skarbiec koronny w obawie przed zagrożeniem krzyżackim. Twierdza służyła też jako więzienie stanu -po wygranej bitwie pod Grunwaldem w 1410 r. przetrzymywano na zamku znaczniejszych jeńców krzyżackich. Najbardziej znaną królową, która rezydować miała w chęcińskim zamku była Bona Sforza, żona Zygmunta I Starego. Zamek kilkukrotnie ulegał zniszczeniu. Obecnie zamek w Chęcinach jest jednym z najczęściej odwiedzanych zabytków tego typu w Polsce.
Kolejny przystanek był w Jędrzejowie, gdzie zwiedziliśmy Muzeum im. Przypkowskich. Muzeum to specjalizuje się głównie w prezentacji zegarów słonecznych i przyrządów astronomicznych. Powstało ono w oparciu o prywatną kolekcję lekarza z Jędrzejowa- Feliksa Przypkowskiego, który od 1895 roku gromadził zabytkowe zegary słoneczne, a także literaturę i inne materiały poświęcone gnomonice. Zobaczyliśmy zegary słoneczne, zegary wodne, klepsydry,świece zegarowe. Kolekcja zegarów w Jędrzejowie zajmuje trzecie miejsce w świecie pod względem liczebności i wartości eksponatów. Uczniowie z zaciekawieniem oglądali zbiory zgromadzone w muzeum.
Wieczorem dotarliśmy do Krakowa, gdzie zostaliśmy zakwaterowani w hotelu „Kazimierz”.
Drugiego dnia wyruszyliśmy na zwiedzanie udaliśmy się na Kopca Kościuszki, skąd podziwialiśmy piękną panoramę miasta. Kopiec poświęcony został bohaterowi narodowemu –Tadeuszowi Kościuszce. Usypali go mieszkańcy w 1823 roku. Znajdują się tu sale wystawowe, w których można obejrzeć między innymi ekspozycję o Kościuszce. Trasaedukacyjna pokazuje Kościuszkę od innej, bardziej prywatnej strony. Jak się ubierał? Czy dbał o wygląd? Jak się odnajdywał w towarzystwie i jakich miał przyjaciół? Kogo kochał i jakie miał pasje? Tego dowiedzieliśmy się, słuchając z uwagą przewodnika i oglądając ekspozycję.
Następnie, wyruszyliśmy do Kopalni Soli „Bochnia”. Początki bocheńskiej kopalni jako zakładu wydobywczego sięgają roku 1248.To właśnie z bocheńską kopalnią związana jest legenda o pierścieniu św. Kingi. W roku 1981 kopalnię wpisano do rejestru zabytków, a w 2013 roku na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Jako jedyna kopalnia w Polsce posiada podziemną przeprawę łodziami. Jedną z atrakcji był przejazd podziemną kolejką. Dużym zainteresowaniem uczniów cieszyła się Ekspozycja Multimedialna, dzięki której poznali historię wydobycia soli, trud górniczej pracy, a także historię Polski. Kopalnia zrobiła na nas niesamowite wrażenie.
Z przewodnikiem spacerowaliśmy również po Rynku Głównym, wokół którego znajduje się kościół Mariacki, wieża ratuszowa i Sukiennice- pozostałość po dawnych kramach kupieckich. Obejrzeliśmy też wzgórze wawelskie. Zamek Królewski na Wawelu wraz ze wzgórzem wawelskim to jedno z najbardziej znaczących historycznie i kulturalnie miejsc w Polsce. Był przez wieki siedzibą królów polskich i symbolem państwowości. Mieszko obrał Wawel na jedną ze swych siedzib. Szczególny rozkwit przeżywał Wawel w wiekach XIV-XVI, za panowania ostatnich Piastów i Jagiellonów. Zamek był wielokrotnie niszczony i grabiony w czasie działań wojennych. Dzieci zachwycone były pomnikiem smoka wawelskiego. Zwieńczeniem długiego dnia był spacer po kramach i straganach, które w świątecznej scenerii tworzyły niesamowity nastrój. Po wyczerpującym dniu udaliśmy się do hotelu.
Trzeci dzień, po śniadaniu i wykwaterowaniu, rozpoczęliśmy od zobaczenia Pustyni Błędowskiej. Następnie przejechaliśmy do Podzamcza. Tutaj z przewodnikiem zwiedziliśmy ruiny zamku leżącego na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Zamek Ogrodzieniec to największy zamek na Szlaku Orlich Gniazd. Jego budowa rozpoczęła się około 1350 roku
z inicjatywy króla Kazimierza Wielkiego. Uczniów zaciekawił fakt, iż w 2001roku ruiny zamku stały się plenerem dla planu filmowego „Zemsty” na podstawie komedii Aleksandra Fredry, który wyreżyserował Andrzej Wajda.
W drodze powrotnej zajechaliśmy do Nagłowic, by zobaczyć Muzeum Mikołaja Reja. Muzeum „Dworek Mikołaja Reja” ukazuje związki pisarza z Nagłowicami i znaczenie jego twórczości zarówno dla piśmiennictwa, jak i całej kultury polskiej. Jest tu wystawa reprodukcji przedstawiających życie i dorobek pisarski Mikołaja Reja. Na drzeworytach umieszczono fragmenty dzieł pisarza i zapisy z jego życiorysu. W gablotach znajdują się ciekawe teksty rękopisów (np. list do sąsiada czy zeznanie podatkowe). Rej czuł powołanie do pisania i był jednym z pierwszych, którzy świadomie pisali w języku polskim. To on wypowiedział słowa: „A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają”. Mikołaj Rej był samoukiem, pisał prostym językiem, który był zrozumiały dla szerszej grupy odbiorców. Uczniowie z chęcią obejrzeli dworek Mikołaja Reja, człowieka z tej samej epoki, co Jan Kochanowski, którego muzeum również mieli okazję zwiedzić.
Wycieczka była ciekawa i dostarczyła wszystkim niesamowitych wrażeń. Była okazją do poznania dziedzictwa kulturowego Polski. Wróciliśmy cali i zdrowi o godz. 19.00. Opiekunami wycieczki byli: Renata Domagała, Katarzyna Dębowska-Wawrzak, Renata Michalska, Piotr Maciejewski.