
"Widzę Cię! Słyszę Cię!" - kampania społeczna
👉Celem kampanii jest zwiększenie świadomości i wypracowanie modelu, w którym każdy rodzic będzie mógł powiedzieć: „Widzę Cię! Słyszę Cię!”, świadomej obecności rodziców w życiu dzieci, budowanie silnych więzi rodzinnych.
👉Coraz więcej uwagi poświęcamy telefonom kosztem najbliższych osób. To zjawisko nazywamy „phubbingiem”.
👉Phubbing rodzicielski. To korzystanie z telefonów komórkowych przez rodziców w obecności dziecka, które wpływa na jego jakość życia i stan psychiczny. Badacze podkreślają, że w ryzyku uzależnień od telefonów wśród nastolatków należałoby zacząć od edukacji cyfrowej rodziców!
👉Phubbing może przybierać różne formy: pisanie smsów, przeglądanie internetu, sprawdzanie godziny, odbieranie telefonów i inne podobne czynności w czasie rozmowy z dzieckiem.
👉Dzieci w reakcji na phubbing rodzicielski wyrażają frustracje i rozczarowanie, które objawiają się różnymi formami niewłaściwego zachowania lub wycofaniem się z wszelkich prób komunikowania się z rodzicami (Elias i in.,2020).
Jak można przeciwdziałać?
📍Spędzaj czas z bliskimi bez telefonu (ustalenie granic, np. wyłączenie telefonu podczas posiłków, wspólnych zabaw czy podczas ważnych chwil, takich jak wieczorny czas z dzieckiem czy wspólne wyjścia na spacer).
📍Ważne jest, aby rodzice stali się świadomi wpływu swojego zachowania na dzieci i zaczęli bardziej świadomie wykorzystywać technologie w sposób, który nie odbierze im więzi z dzieckiem.
📌Inicjatywa została zaingurowana przez Kuratorium Oświaty w Warszawie, Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom i inne instytucje.